Každý text potrebuje svoj titulok. Sú to úvodné slová, ktoré odkazujú na informáciu v článku a dopĺňajú jeho celkový štýl. Ak je text dlhší, tak má aj medzititulky či podtitulok. Môže sa zdať, že takému kúsku textu netreba venovať priveľa pozornosti. Opak je však pravdou. Titulok je bránou k čitateľovi.

Poznáme rôzne označenia filmov, seriálov, ich epizód, názvy kníh a ich kapitoly. Pre všetky tieto názvy platí, že musia súvisieť s tým, čo sa za nimi skrýva a čo označujú. Preto si hneď pri každom titule vieme viac-menej predstaviť nejakú konkrétnu vec, osobu či situáciu. Aj titulok ku kratšiemu či dlhšiemu článku musí spĺňať takúto informatívnosť.

Základ každého titulku

V titulku treba vyzdvihnúť podstatu textu, popísať konkrétnu vec, ktorá sa v článku rozoberá. Je väčšinou hlavným motívom, prečo článok vznikol, a teda aj prečo by si ho mal niekto prečítať. Niekedy to môže byť vec/situácia, ku ktorej sme sa dostali nečakane, no ukázala sa ako dôležitá a začali sme sa jej viac v texte venovať.

Ak vieme, ktorá informácia je nosná, skúsime ju stručne popísať. Na začiatok ideálne najviac šiestimi slovami. Na základe titulku sa musí dať zistiť, o čom bude text – aj pre čitateľa, ktorý nemusí mať o téme článku veľkú znalosť. Je preto dobré vynechať zložitejšie spojenia a slová a skúsiť použiť jednoduchšie synonymá. Samozrejme, ak píšeme článok pre odbornú komunitu, sú na mieste aj odborné výrazy.

Neprezraďte všetko

Ak náš titulok spĺňa funkciu informovať, ďalej sa zameriame na to, aby bol aj pútavý. Keď prezradíme všetko hneď v prvých slovách, ďalej už čitateľ nebude musieť čítať. Preto sa zamyslime, či sa na základe titulku ešte vieme pýtať na niečo ďalšie, čo, samozrejme, v texte rozoberáme. Pridávame teda nejakú neúplnú vedľajšiu informáciu. Prípadne rozdelíme hlavnú informáciu tak, aby ju titulok prezradil, ale zároveň naznačil, že to nie je všetko.

Platí to aj o medzititulkoch. Napríklad medzititulky v tomto článku môžeme rozobrať nasledovne: Základ každého titulku – naznačuje, že budeme popisovať, čo je základom každého titulku, ale neprezradíme ten samotný základ, ktorým je informácia. Neprezraďte všetko – je trochu jednoduchší titulok, ktorý sa spolieha na jednu pomôcku, ktorou je neurčité zámeno všetko. Neurčité zámená odkazujú vždy na niečo, k o čom sa dá viac dozvedieť. Slovo všetko v tomto prípade poukáže na ďalšie konkrétne informácie v texte. V nadpise článku je zase opytovacie zámeno ako, ktoré vyvoláva hneď otázku. Vo všeobecnosti vedia byť otázky veľmi pútavými titulkami.

Titulok bude akčnejší

Zámená sa sa teda využívajú pri tvorbe titulkov pomerne často, aby upútali čitateľa. Pozor však na to, aby nadpis neostal informačne prázdny, pretože zámeno – samé o sebe – o článku nič nenaznačí. Treba tak k nemu zvoliť správne slovné druhy. Veľavravné sú najmä slovesá. V titulku by sloveso preto chýbať rozhodne nemalo, dá mu navyše zaujímavú dynamiku, ktorá vie tiež upútať. V medzititulkoch to platí rovnako, ale nie je to pre ne nevyhnutné.

Pre zhrnutie by teda pútavý titulok mal obsahovať základnú informáciu, nejaký náznak rozvinutia informácie v texte a slovesá, v nevyhnutnom prípade aj zámeno. Ideálom je maximálne šesť-slovný nadpis. Ak je to nemožné, tak by jeho definitívna dĺžka rozhodne nemala presiahnuť počet 16 slov.