Kamera zapnutá, štáb na svojom mieste, rozsvieti sa červená. Čo povedať a akým spôsobom? Ak pred najbližším rozhovorom nestihnete mediálny tréning, zozbierali sme pre vás niekoľko tipov zo žurnalistickej praxe, ktoré vám pomôžu pripraviť sa na rozhovor a poradiť si s najbližším prejavom.

1. Akceptujte každé ponúknuté interview

Odmietnutím rozhovoru sa síce vyhnete stresovým momentom, prijdete však o možnosť šíriť pozitívne ohlasy a povedomie, ktoré sú užitočné pre každú inštitúciu, firmu, osobnosť. Ak si stále netrúfate, zvládnuť akékoľvek interview vám pomôže precízna príprava a mediálny tréning. Tvorca vašej marketingovej stratégie sa poteší, dobré interview je vo svete marketingu totiž nad zlato.

 

2. Sumarizujte si vlastný príbeh

Iste, nič zo svojho života sa „učiť“ nemusíte. Je však dobré, ak si pripravíte krátke predstavenie svojej témy či svojho príbehu. Krátky message o tom, čo robíte, známy ak ako  Elevator Speach, vám pomôže za krátky čas povedať o svojej práci či aktivitách známemu, kým spolu vystúpite z výťahu. Vedieť povedať hlavný message o sebe či svojej firme v skratke sa vám v mnohých situáciách vyplatí.

Pokiaľ ide o message z firmy, pre ktorú robíte, je dobré si s tými kompetentnými overiť, čo všetko sa dá/môže povedať. Mediálny tréning je jedným z užitočných nástrojov. Lektori vás na ňom (okrem iného) naučia, ako formulovať dobré kľúčové posolstvá.

 

3. Zistite si všetko o médiu

Každé interview je iné a odvíja sa od konkrétneho média. Pre lepšiu predstavu si môžete pozrieť minulé rozhovory s inými hosťami. Zistíte tak, ako médium či relácia pôsobí, aké typy otázok kladie novinár, spoznáte  jeho prístup a celkovú atmosféru výstupov. Viete sa prispôsobiť mierou odbornosti či použiť uvoľnenejší štýl rozprávania. Môže vám to pomôcť pri voľbe odpovedí a informácií, ktoré podáte. Ak neviete, kde v príprave na rozhovor začať, pozrieť si staršie relácie s podobnými témami je výborný tip. Rešerš média či relácia, kam vás pozvali, je jeden z dôležitých bodov, ako sa pripraviť na rozhovor s novinármi.

 

4. Spoznajte novinára, s ktorým budete hovoriť

Pre dobrý výsledok rozhovoru je vhodné, ak sa dokážete s moderátorom či redaktorom porozprávať ako pri stretnutí, napríklad vo vlaku. Len tak sa pýtať na veci, ktoré ho zaujímajú, ktorým sa venuje. Na to si však potrebujete o ňom zistiť trochu viac. Ak sa dopredu „len tak“ porozprávate, vzájomná komunikácia a výsledné interview bude oveľa príjemnejšie a menej napäté.

 

5. Žiadajte otázky dopredu

Pred každým rozhovorom požiadajte redaktora o presné alebo orientačné otázky. Budete tak vedieť, čo si premyslieť a na čo všetko sa pripraviť. V príprave na konkrétne výstupy v médiách vám pomôžu aj na mediálnom tréningu.

 

6. Dopredu si dohodnite, kde sa máte postaviť (interview v TV)

Ak vás čaká interview pred kamerami či s mikrofónom, bude dôležité sa správne „umiestniť“. Toto by mali mať tvorcovia relácie v malíčku. Ak budete vedieť, kde vás posadia, je to pre vás iba plus. Ak nebudú náhodou rozhodnutí, vyberte si, na základe ich odporúčaní, vy. Pred objektívmi je dobré sa raz za čas na zapnutú kameru pozrieť – svieti jej kontrolka na červeno. Pred mikrofónom je zas dôležité dodržiavať vzdialenosť, aby zvuk zachytil čo najlepšie a najčistejšie. Na túto vzdialenosť sa tiež spýtajte. Pri televíznom interview zaváži aj vhodná reč tela. Mediálny tréning vám pomôže vzládnuť a a správne používať aj techniky neverbálnej komunikácie.

 

7. Vezmite si niekoho so sebou (najlepšie PR)

Je vždy výhodné mať pri sebe človeka, ktorý vám vie pred rozhovorom pripomenúť všetko podstatné. Viete sa ho čokoľvek na poslednú chvíľu opýtať. Aj keď ho vo finále nebudete potrebovať, bude to pre vás istá dávka istoty. Ak nikoho takého v práci či v okolí nemáte, istotu a zručnosti vám pomôže posilniť mediálny tréning.

 

8. Usmievajte sa, pokojne sa aj zasmejte

Úsmev a smiech pohladia dušu. Vašu, aj dušu diváka. Preto sa nebojte vo vhodnej situácií aj zasmiať. Samozrejme, vždy podľa kontextu.

 

9. Hovorte jednoducho

Ak je relácia, v ktorej robíte rozhovor, určená širšiemu publiku, je dobré zdržať sa komplikovaných a odborných slov. Aj pri komplikovanejších témach je vhodné vyjadrovať sa čo najjednoduchšie, ako sa dá. Zvykneme hovoriť, že aj na vážnu a odborne náročnú tému je potrebné odpovedať tak, aby to pochopil školák aj babička. Myslite aj na to a pokúste sa premyslieť, ako sa zložité veci dajú vysvetliť krátko, zrozumiteľne a bez použitia odborných slov. Vyhľadajte si napríklad jednoduchšie synonymá alebo úplne zostručnite to, čo chcete povedať.

Ak ste hosťom odbornej relácie, môžete a pravdepodobne budete opisovať veci dopodrobna, kde to až také jednoduché nebude. Tu sa preto nemusíte až tak trápiť, použiť jednoduchšie slová však stále môžete. Vaše odpovede budú s nimi príjemnejšie pre moderátora, aj pre publikum. Zlepšenie kvality rečového prejavu býva aj predmetom mediálneho tréningu.

 

10. Buďte struční

Na publikum pôsobia dobre informácie, ktoré sú jasné a veľavravné. Dôležité čísla a štatistiky vždy padnú vhod. Pri vysvetľovaní dajte pozor, aby ste do témy nezamotovali príliš… hlboko a ďaleko. Čas vie naozaj rýchlo prejsť. A ak by bolo niečo naozaj treba dovysvetľovať, nechajte to na moderátora, nech sa vás spýta.

 

11. Nebojte sa spraviť chybu – ani si ju priznať

Počuli ste o tom, že každý robí chyby? Tak si to povedzte a vypočujte ešte raz. Neúmyselné chyby sú prirodzené. Ak pred nimi nebude mať zbytočný strach, rozhovor bude autentickejší a príjemný. Za neúmyselnú chybu vás nikto neodsúdi a takisto už vôbec nie za opravenie sa.

 

12. Byť slušný sa vždy vyplatí

Hoci sa v mnohých prípadoch vie rozhovor strhnúť do veľkého napätia, vulgarizmy, osočovanie či ponižovanie druhého to nespravia. Pokúste sa vyjadrovať asertívne, a neskĺznuť do neprimeraného správania. Slušnosť za každých okolností sa oplatí. Slušné, hoci v dnešnej dobe už ojedinelé, je neskákať do reči, a myslieť na správnu neverbálnu komunikáciu. Mediálny tréning sa venuje aj jej.

 

13. Ozvite sa novinárovi aj po interview

Ak máte pocit, že ste niečo zabudli poriadne vysvetliť a práve to by sa moderátorovi hodilo, pokojne mu pošlite mail. Poďakujte sa mu a doplňte dodatočné informácie alebo fotky, ktoré sa mu môžu zísť. Pripojte aj kontakt, aby sa vám v prípade potreby mohol ozvať. Pokiaľ by ste aj nemali čo doplniť, pošlite aj mail iba s poďakovaním za spoluprácu. Príjemný prístup so skutočným záujmom o redaktora, ktorého ste spoznali, môže priniesť iba dobré ovocie – v podobe korektného vzťahu pre budúcnosť.

 

14. Ponúknite sa ako zdroj informácií pre budúce interview

Pri mailovaní sa môžete hneď „nominovať“ aj na ďalší rozhovor. Ak máte samozrejme zaujímavý a užitočný tip na tému, ktorý by mohol novinára zaujať. Prípadne poskytnite  kontakt na niekoho ďalšieho. Každý novinár ocení ponuky na zaujímavé témy a rozhovory, aj kontakty na ďalšie osobnosti. Ak budete  nápomocní a ochotní, novinár to ocení.

 

15. Neprestávajte trénovať

Každý rozhovor, ktorý spravíte, vás posunie vpred. Poučte sa z chýb a z každého rozhovoru si niečo nové odneste. Nový poznatok použite v nasledujúcej príprave. Ak predpokladáte, že výstupov do médií môže byť v budúcnosti viac, za úvahu stojí aj absolvovať kvalitný mediálôny tréning.