Možno máte za sebou desiatky vystúpení pred kamerou. Pred rokmi ste absolvovali mediálny tréning, ovládate problematiku vo firme, netrpíte trémou, nechveje sa vám hlas.

„Sebavedomí šéfovia“ sa napriek tomu môžu stať aktérmi „katastrofálnych“ scenárov. Tie môžu nastať, ak sa nechajú uniesť vlastnou genialitou a nepripravia sa na najbližšie (jednoducho vyzerajúce) interview. 

Každý novinársky rozhovor je totiž rozdielny. Je na inú tému, pre iné médium, vedie ho iný moderátor v inom období. Hoci ste skúsený rečník a asertívny šéf, rozhovor, ktorý vás čaká, ste zatiaľ nezvládli. Využite svoje skúsenosti a schopnosti, prípadne zvážte kvalitný mediálny tréning, ktorý vás na všetky potenciálny výzvy a riziká dokáže pripraviť.

Tak, ako sa pripravujete na všetko, prejdite si dopredu aj najbližší rozhovor.

 

Zmysel a sila mediálnych rozhovorov

Dobré interview dokáže zázraky. Zvyšuje povedomie o značke, aj osobný brand. Rozhovor, ktorý sa však nepodarí, dokáže narobiť galibu.

Kto by chcel pôsobiť neodborne alebo neschopne? Ideálne je využiť príležitosť a odprezentovať pozitívny message, hodnoty a získať nových priaznivcov.

 

Význam mediálneho tréningu

Aký je skutočný prínos mediálneho tréningu? Človek, ktorý s médiám zatiaľ nemal tú česť, prípadne ho nezastihli v nevhodnej situácii, význam mediálneho tréningu pravdepodobne na prvý pohľad nevidí. Mediálny tréning vás pripraví na akékoľvek zaváhanie. Naučí vás znížiť  riziká na minimum. Vďaka dobrému mediálnemu tréningu môžete dosiahnuť skutočné a viditeľné pokroky.

Profesionálnejšie vystupovanie na verejnosti a v médiách vám pomôže ľahšie budovať vlastné meno a svoj brand. Nie je však len o rozprávaní a komunikácií. Mediálny tréning vás naučí, že aj malé nečakané detaily majú zmysel. Výzor, prostredie a neverbálna komunikácia budú to, v čom sa budete ľahko orientovať a budete ich vo svoj prospech  vedieť plnohodnotne využiť.

 

Tréning robí majstra

Skúsenosti sú skvelá vec. No čo ak ich má redaktor a moderátor pred vami ešte viac? Nová doba prináša nóvum aj do médií. Rozhovory nie sú to isté a o tom istom, čo kedysi bývali.

Nové médiá si vytvárajú svoje vlastné nebývalé pravidlá. Keď v ktorejkoľvek oblasti života prestaneme trénovať, naše schopnosti a zručnosti upadnú. V prípade, že reprezentujeme sami seba alebo svoju spoločnosť, je to riziko.

Príklad:

Aj médiá majú svoje trendy a svoje postupy. Ak by sme chceli porovnať vysielanie spred 15 až 20 rokov a to súčasné, nájdeme medzi nimi mnoho rozdielov.

Medzi nimi aj rýchlosť vyjadrovania, ktorá je dnes omnoho dynamickejšia ako kedysi.

 

Žiadna otázka v interview neprekvapí

Redaktori sú odborníkmi na kladenie otázok, ktoré idú „pod kožu”. Svojimi vedomosťami o vašom probléme vedia naozaj prekvapiť. Nestačí byť sebavedomý a mať za sebou niekoľko kvalitných interview.

Ak budete na väčšinu ich otázok odpovedať príliš jednoducho, bude ich to ešte viac motivovať nájsť tú, ktorá vás prekvapí. Na tieto situácie vás dokáže pripraviť mediálny tréning, na ktorom si všetky citlivé a neisté odpovede môžete trénovať. Keďže aj čas rozhovoru má svoje limity, moderátor nemôže hľadať otázky do nekonečna. Víťazom tak budete vy.

Príklad:

Síce nejde o typické interview v médiu, ale na konfrontáciu nepríjemných skutočností je skvelým príkladom. Generálny riaditeľ spoločnosti Meta, Mark Zuckerberg bol konfrontovaný výrokom: „Váš produkt zabíja ľudí. Chceli by ste sa teraz ospravedlniť obetiam, deťom a ich rodinám, ktoré boli poškodené vaším produktom?“ spýtal sa ho senátor Josh Hawley na živom zasadaní.

 

Ako sa v takomto prípade zachovať? Čo by ste odpovedali vy?

Zuckerberg vstal, otočil sa a oslovil rodiny, že mu je ľúto všetkého, čím si všetci prešli. „Nikto by si takýmto niečím nemal prechádzať. Preto neustále investujeme a budeme pokračovať v úsilí, aby sme sa ubezpečili, že si už takéto problémy nikto nezažije,“ povedal.

Ide o príkladnú odpoveď, v ktorej nepopieral existenciu problému, naznačil súcit s poškodenými aj riešenia, ktoré plánuje urobiť.

 

Nechám to na niekoho iného

Mnohí výnimoční lídri a experti si nemyslia, že práve oni by sa mali vyjadrovať v médiách. Vymýšľajú rôzne iné varianty toho, ako médiám poslať vyjadrenie či toho, koho by na interview vyslali. Mať hovorcu je fantastická vec, hoci samotný majiteľ či šéf je pre novinára  kompetentnejší respondent.

Hoci svoju firmu vediete maximálne zodpovedne a ste expertom vo všetkom, čo robíte, možno vás stále predstava rozhovorov v médiách neláka. Zvoliť mediálny tréning je užitočný medzi krok, ktorý dokáže otvoriť obzory a ukázať, ako rozhovory a médiá skutočne využiť.

 

Príklad:

Predstavte si, že ste vo svojej firme zaviedli niekoľko dôležitých zmien. Rozhodnete sa však, že informácie môže odovzdať médiám aj hovorca.

Stojíte však na čele uznávanej firmy, sleduje vás konkurencia, zákazníci a množstvo priaznivcov. Ale tiež potenciálni sponzori či biznis partneri. Ako budú vnímať, že sa k téme nevyjadríte vy sám, ale „iba“ hovorca?

 

To, čo vás mediálny tréning naučí, zúročíte nielen v médiách. O zručnosti, ktoré na ňom získate, sa budete môcť oprieť v každej situácii, kedy budete potrebovať hovoriť verejne, či ovplyvniť verejnosť.