V dobrých časoch, kedy sa firme darí a doslova prekvitá, sa môže médiám venovať výlučne najvyššie postavená osoba vo firme: majiteľ, CEO, šéf… V turbolentných časoch krízy či akéhokoľvek menšieho alebo väčšieho problému však si však už samotný riaditeľ nemusí vystačiť. Mediálny tréning bude pravdepodobne potrebovať aj niekto z ďalších kolegov. Tu je na mieste položiť si otázku: Kto všetko vo firme môže byť zaujímavý pre médiá? Iste, obyčajne je to šéf. Rôzne typy kríz však môžu spôsobiť, že sa médiá začnú zaujímať a „spovedať“ aj iného vášho kolegu či experta.
Finančný riaditeľ
Najčastejšie ide o vedúce pozície, ktoré sú zodpovedné za kľúčové riadenie. Mediálnemu tlaku môže čeliť rovnako napríklad finančný riaditeľ. Má zodpovednosť za financie, a tie sú vždy y pohľadu verejnosti citlivé… Prečo a ako vaša firma hospodárila s dotáciami a fondami? Prečo a ako prerozdelila bonusy a odmeny? Prečo nakúpil od firmy XY a nie YZ?
Prevádzkový riaditeľ
Sú firmy, ktoré majú zvlášť pozíciu výkonného/prevádzkového riaditeľa, respektíve prezidenta spoločnosti. Aj on je kompetentná osoba, ktorú môžu médiá konfrontovať s množstvom nepríjemných otázok. Nemal by sa spoliehať na to, že zaňho na všetko odpovie generálny riaditeľ. Ak nastala nehoda a zranil sa niekto zo zamestnancov počas prevádzky, novinári budú očakávať vyjadrenie práve od neho.
Navyše, ani pre novinárov nie je lákavé, ak im vždy odpovedá jeden a ten istý respondent. Bežne sa môže stať, že ak sa už generálny riaditeľ vyjadril k téme v priveľkom množstve iných médií, tento novinár sa bude chcieť odlíšiť a osloviť niekoho iného.
Právnicky či technický riaditeľ
Mediálny tréning môže oceniť napríklad aj riaditeľ právnickeho oddelenia. Ten bude pre novinárov zaujímavý v prípade závažnejších a citlivejších problémov. Médiá budú žiadať vyjadrenie z oblasti práv a zákonov. Pri jednoduchom vysvetlení komplikovaných právnych téz dokáže šéfa právnického oddelenia len ťažko niekto iný nahradiť. Podobne na tom môže byť technický riaditeľ, ktorý má prehľad o hlbšej praxi z jeho sekcie.
Kto bude ďalší?
Odborné témy sú „úzkym profilom“. Kompetentne na ne dokáže odpovedať len zlomok ľudí vo firme. Nemalo by sa (ideálne nikdy) stať, aby respondent odpovedal: „Neviem, nemám dostatok informácií…“. Takýto prístup pôsobí vyslovene nezodpovedne a to nepôsobí dobre voči verejnosti, zákazníkom, investorom či biznisovým partnerom.
Ak vaša spoločnosť patrí k najväčším zamestnávateľom v regióne, je možné, že aj šéf personálneho oddelenia sa bude musieť raz za čas vyjadriť k novinárskym otázkam.
Je preto dobré spraviť si krízový komunikačný plán a vrámci neho vyznačiť odbory a ich hlavných predstaviteľov, ktorí sú pre pôsobenie vašej firmy kľúčové. Ak vaša spoločnosť patrí k najväčším zamestnávateľom v regióne, je možné, že aj šéf personálneho oddelenia sa bude musieť raz za čas vyjadriť k novinárskym otázkam. Jednoduchou analýzou predmetu podnikania vo firme prídete na to, kto môže by zaujímavým respondentom na novinárske otázky. Aj táto analýza býva súčasťou mediálneho tréningu.
Hovorca a komunikačný riaditeľ
Výhody mediálneho tréningu dokonale ocení aj marketingový či komunikačný riaditeľ. Práve on by mal byť najpovolanejšou osobou a najväčší odborník. Pre ľudí z komunikačného je nesmierne dôležité držať krok nielen s internými záležitosťami firmy a mať prehľad o tom, čo sa deje naprieč jednotlivými oddeleniami, ale aj o svete marketingu, komunikácie a masmédií. Takisto sa potrebujú neustále vzdelávať a po kvalitných mediálnych tréningoch môžu získané know-how posúvať ďalej do firmy.
Hovorcovia sú samostatnou kolónkou. Práve oni by mali byť absolútnymi odborníkmi na médiá a vystupovanie v nich. Potrebujú poznať všetky otázky, aké zvyknú novinári klásť, ich stratégie, vytvárať vhodné odpovede, formulovať hlavné posolstvá. Odpovede by mali mať natrénované tak, aby dokázali vecne, jasne, zrozumiteľne zareagovať aj bez prípravy. Mali by vedieť odpovedať na zákerné otázky s cieľom odhaliť aj dôverné informácie tak, aby novinári zostali spokojní, hoci nedostanú to, čo úplne chceli.
Ak sa na pracovisku udeje konflikt alebo akákoľvek kauza, očakávajte okamžitý záujem zo strany médií. Rátajte s tým, že s otázkami vyhľadajú aj radových zamestnancov.
Informujte aj radových zamestnancov
Predstavte si, že vaša firma dosiahne nebývalé úspechy. Vymyslí skvelý produkt, ktorý nemá konkurenciu vo svete, vytvorí nový bezpečnostný program, skvelú službu, novú inovatívnu produktovú líniu. Alebo naopak, z večera do rána niekto zo zamestnancov rozdúcha cez sociálne siete kauzu, na ktorú ste sa nestihli pripraviť.
Novinári potrebujú svojimi príspevkami v prvom rade informovať a zaujať. Potrebujú získať kompetentné, aj čo najemotívnejšie reakcie. Informovať o dianí a udalostiach okamžite, keď sa udejú. Preto v prípade, že sa udeje na pracovisku konflikt alebo nastane akákoľvek kauza, prípadne obrovský úspech, očakávajte okamžitý záujem zo strany médií. Rátajte s tým, že s otázkami vyhľadajú aj radových zamestnancovo. Budú sa chcieť pýtať vrátnika, sekretárky a každého, koho stretnú na chodbe či v garáži. Budú chcieť vedieť najrôznejšie informácie a detaily. Počnúc tými, ako sa im vo firme páči a darí, až po dôverné informácie, či dokonca klebety.
Týmto spôsobom sa neraz dostanú aj k informáciám, ktoré by ste im nikdy neposkytli, tobôž nie s takým emocionálnym pátosom. Preto je vhodné, aby každý vo firme ovládal základy komunikácie s médiami.
Predchádzajte neuváženým vyjadreniam
Mediálny tréning im nedovolí reagovať zbrklo a neuvážene, ani so zbytočnými emóciami či s prehnanými slovami. Naučí ich vhodne sa vyjadriť, odkázať ich na niekoho kompetentnejšieho či rovno odovzdať naňho kontakt.
Mediálny tréning je o odhaľovaní novinárskych postupov a mediálnych schém. Slúži na to, aby ste v každej situácii dokázali reagovať spôsobom, ktorý je najvhodnejší pre vás a pre firmu. Pomôže vás pripraviť na potenciálne situácie a hrozby, ukáže vám, akým prístupom si vbudujete s novinármi vzťahy, ktoré budú korektné a trvalé. Efekt natrénovanej komunikácie v médiách/rozhovoroch vás skutočne prekvapí.