Môžete sa stať nočnou morou pre novinára, ktorý vás požiada o rozhovor do témy? Môžete. Hoci ste macher vo svojom odbore, pred sto rokmi ste absolvovali mediálny tréning a máte nažitých desiatky interview, rozhovorov pred kamerou či vystúpení na eventoch, bez problémov môžete. Viete, čo je pre novinára pri písaní článku, nahrávaní podcastu, rozhlasového či televízneho príspevku Svätý Grál? Dobrý a zorientovaný respondent. Dobrý v tom, čo robí. Zorientovaný v tom, komu a o čom bude hovoriť.
Neexistuje snáď nič horšie, ako keď vám na rozhovor príde super odborník, ktorý „už o vašom médiu, relácii či podcaste počul“, ale nečítal, nesledoval, nepozná. Scenár rozhovoru môže byť potom asi takýto:
- Do rozhovoru pre ženský týždenník namiesto človečiny a toho ľudského dookola omieľa ekonomické ukazovatele a HDP vo firme.
- Do podcastu pre mladých hovorí o svojej firme odborným jazykom. Vôbec mu nenapadne spomenúť duálne vzdelávanie či programy pre študentov, ktoré rozbiehajú u nich na HR.
Respondenti, ktorých novinári milujú, sú nielen skvelí odborníci vo svojom odbore. S novinármi dokážu hovoriť jednoducho, vecne, zrozumiteľne a bez zbytočných odborných fráz. A tiež sa vždy poctivo pripravia na konkrétneho redaktora a konkrétne médium. Často majú za sebou mediálny tréning.
Ak chcete patriť k tejto serióznej skupinke, je fajn dopriať si trochu času a zamyslieť sa, ako sa pripraviť na rozhovor s novinármi. Na takmer každej pracovnej pozícii je tiež užitočné absolvovať mediálny tréning. A na začiatok sa pred každým rozhovorom v médiách uistiť, že máte odfajknuté všetky tri premenné:
1. Zistite si všetko o konkrétnom médiu
Celoštátne televízie, rádiá a denníky nie sú pre nikoho hádankou. Aj tu je však fajn zistiť si všetko o relácii, do ktorej bude novinár príspevok natáčať. Koľko má sledovateľov? Viac mužov alebo žien? V akom veku? Z veľkých miest alebo z vidieka? Je rozdiel, či reláciu sledujú ľudia nad šesťdesiat, ženy na materskej, je určená istej záujmovej skupine alebo rozptýlenému publiku.
Ak ste ekonóm, v ekonomickej relácii môžete ísť do oveľa väčších finančných detailov ako keď vás oslovia televízne noviny do témy o zdražovaní hypoték. V druhom prípade budete potrebovať zhustiť odpoveď do kratšieho úseku, hovoriť zrozumiteľnejšie a vyhnúť sa zbytočným detailom.
Dnešný trh médií je však veľmi bohatý. Každý rok vznikajú nové mediálne projekty, weby, podcastové platformy. Zistite si, pre koho novinár píše, nahráva, vysiela. Štýl reči, aj obsah, ktorý chcete zazdieľať, prispôsobte cieľovému publiku.
2. Zistite si všetko o novinárovi
Éra Google je úžasná. Za pár klikov viete vypátrať to, čo by ste pred rokmi darmo hľadali. Prejdite si všetko, čo o osobnosti novinára v online priestore nájdete.
Aký je jeho štýl? Je intuitívny a vnímavý? Rozhľadený a scestovaný? Čo má rád? Otázky chrlí ako drak, alebo je jemný, ľudský, láskavý? Ukecaný alebo úderný? Aké témy prioritne pokrýva? Na čo sa v nich obyčajne sústredí?
Venujte čas aj jeho „osobnostnej“ príprave. O to presnejšie a k veci sa na jeho otázky a štýl osobnosti môžete pripraviť. V neposlednom rade zistite, ako vyzerá. Mnohí redaktori majú fotku pri svojich výstupoch. Vedieť, ako vyzerá, sa môže zísť. Napríklad, ak by sa vám na mieste stretnutia vypol telefón, môžete mu jednoducho zakývať…
3. Vypýtajte si dopredu otázky
Novinári majú obyčajne o pripravovanom príspevku jasnú predstavu. Vopred si dávajú dokopy otázky alebo ich okruhy, preto nie je hanba si ich pred spoločným stretnutím vypýtať. Naopak, spravíte tak službu obidvom. Každý redaktor je vďačný, keď pred ním stojí rozhľadený a pripravený respondent. Okruhy tém či priamo samotné otázky vám umožnia precíznejšie sa pripraviť. Môžete si dohľadať fakty zo zaujímavých svetových výskumov alebo čísla z vlastnej firmy či vlastného projektu, na ktoré by ste si bez prípravy nemuseli spomenúť.
Ak sa potrebujete na komunikáciu v médiách dostatočne pripraviť, odporúčame absolvovať mediálny tréning.